Новости университета

Studia Germanica, Romanica et Comparatistica

Вы здесь

УДК 371.315:81-25:811.124
© 2018 А. А. Агаркова,
О. А. Ширина
НЕКОТОРЫЕ МЕТОДЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ КРЫЛАТЫХ ВЫРАЖЕНИЙ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ЛАТИНСКОГО ЯЗЫКА
НА ПЕРВОМ КУРСЕ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА
Статья посвящена рассмотрению целесообразности и методов использования крылатых выражений на занятиях по латинскому языку на 1-м курсе медицинского вуза. Крылатые выражения рассматриваются как способ достижения комплекса целей: учебной, практической, общеобразовательной, воспитательной, развивающей.
Ключевые слова: цели изучения латинского языка, фразеологизмы (крылатые выражения), аналитическое чтение.
 
© 2018 A. A. Agarkova,
O. A. Shirina
METHODS OF USING PHRASEOLOGY FOR STUDYING LATIN BY FIRST-YEAR MEDICAL STUDENTS
The article considers appropriateness and methods of phraseology application (idioms, proverbs, phrases) at classes of Latin for the first year medical students. Latin phraseology is studied as a method of achieving the integrated goals such as: training, practical; general educational; educative; developmental ones.
Key words: goals of the Latin language study, phraseology (proverbs, idioms, phrases), analytic reading.
 
СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
1. Виноградов В. В. Избранные труды. Лексикология и лексикография. М., 1977. 457 с.
2. Дроздова Д. В. Интеграция предмета «латинский язык» в современное образовательное пространство. Санкт-Петербург. 2012. Доступ: http://www.dvkaysarova.ru
/.../Integracija_latinskogo_jazyka_v_sovremennoe_obrazovatelnoe_pro... (дата обращения: 27.04.2017)
3. Кацман Н. Л. Методика преподавания латинского языка. Библиотека учителя иностранного языка. М.: Владос, 2003. 256 с.
4. Качалкин А. А. К вопросу о специфике преподавания латинского языка на медицинских факультетах. Доступ: http://www.kananat.narod.ru/ANATOMIA/Responsum.doc. (дата обращения: 17.03.2018).
5. Лемпель Н. М. Латинский язык. М.: Медицина, 1966. 251с.
6. Мустафина Ф. Ш. Методика преподавания иностранных языков. Уфа: Вост. ун-т, 2004. 192 с.
7. Подосинов А. В. Латинский язык в школе. История, задачи и методика преподавания. М.: Русское слово, 1996. 92 с.
8. Щукин А. Н. Методика обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 2002. 239 с.
9. Banay G. L. An Introduction to Medical Terminology. I. Greek and Latin Derivations. Bull Med Libr Assoc, 1948. Доступ: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/.../mlab00247-0013.pdf. (дата обращения: 27.04.2017).
10. Basic of Medical Terminology: Latin and Greek Origin. Textbook for 1st year Students of Medicine. Compiled by László Répás. Proofread by Judith Bodnar M.D. Debregen, 2013.
11. Marečková Elena, Šimon František, Červený Ladislav. Latin as the language of medical terminology: some remarks on its role and prospects //Swiss medical weekly: official journal of the Swiss Society of Infectious Diseases, the Swiss Society of Internal Medicine, the Swiss Society of Pneumology. December 2002. Доступ: https://www.researchgate.net/
publication/10913254_Latin_as_the_language_of_medical_terminology_Some_remarks_on_its_role_and_prospects. (accessed: 27.04.2017).
12. Wulff Henrik R. The language of medicine // Journal of the Royal Society of Medicine. 2004 Apr. 97 (4). P. 187-188. Доступ: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/
PMC1079361/. (accessed: 27.04.2017).
 
REFERENCES
1. Vinogradov, V. V. (1977). Izbrannye trudy. Leksikologiya i leksikografiya [Selected works. Lexicology and lexicography]. М. (In Russ.).
2. Drozdova, D. V. (2012). Integratsiya predmeta «latinskiy yazyk» v sovremennoe obrazovatelnoe prostranstvo [The Integration of the subject “Latin” into the Modern Educational Space]. Sankt-Peterburg. Available at: dvkaysarova.ru/.../Integracija_latinskogo_jazyka_v_
sovremennoe_obrazovatelnoe_pro... (accessed: 27.04.2017). (In Russ.).
3. Katsman, N. L. (2003). Metodika prepodavaniya latinskogo yazyka [Latin Language Teaching Methodology]. Biblioteka uchitelya inostrannogo yazyka. M.: Vlados. (In Russ.).
4. Kachalkin, A. A. K voprosu o specifike prepodavaniya latinskogo yazyka na meditsinskih fakultetakh. Available at: www.kananat.narod.ru/ANATOMIA/Responsum.doc. (accessed: 17.03.2018). (In Russ.).
5. Lempel, N. M. (1966). Latinskiy yazyk [Latin language]. M.: Medicina. (In Russ.).
6. Mustafina, F. Sh. (2004). Metodika prepodavaniya inostrannykh yazykov [Foreign Languages Teaching Methodology]. Ufa: Vost. un-t. (In Russ.).
7. Podosinov, A. V. (1996). Latinskiy yazyk v shkole. Istoriya, zadachi i metodika prepodavaniya [Latin Language at School. History, Goals and Teaching Methodology]. M.: Russkoe slovo. (In Russ.).
8. Shchukin, A. N. (2002). Metodika obucheniya inostrannym yazykam [Foreign Languages Teaching Methodology]. M.: Prosveshchenie. (In Russ.).
9. Banay, G. L. (1948). An Introduction to Medical Terminology. I. Greek and Latin Derivations. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/.../mlab00247-0013.pdf. (accessed: 27.04.2017).
10. Basic of Medical Terminology: Latin and Greek Origin. Textbook for 1st year Students of Medicine. Compiled by László Répás. Proofread by Judith Bodnar M.D. Debregen, 2013.
11. Marecˇková, Elena, Sˇimon, Frantisˇek, Cˇerveny´, Ladislav. (2002). Latin as the language of medical terminology: some remarks on its role and prospects. In Swiss medical weekly: official journal of the Swiss Society of Infectious Diseases, the Swiss Society of Internal Medicine, the Swiss Society of Pneumology. Available at: https://www.researchgate.net/
publication/10913254_Latin_as_the_language_of_medical_terminology_Some_remarks_on_its_role_and_prospects. (accessed: 27.04.2017).
12. Wulff Henrik R. (2004). The language of medicine. In Journal of the Royal Society of Medicine. Apr. 97 (4). Pp. 187-188. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/
PMC1079361/. (accessed: 27.04.2017).
Агаркова Алла Александровна – кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных языков с латинским языком и медицинской терминологией (e-mail: fkkjs@mail.ru), Государственное учреждение ЛНР «Луганский государственный медицинский университет им. Святителя Луки», 91045, кв. 50-летия Обороны Луганска, 1г, Луганск
 
Ширина Ольга Александровна – кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой иностранных языков с латинским языком и медицинской терминологией (e-mail: shirina_olga@mail.ru),
Государственное учреждение ЛНР «Луганский государственный медицинский университет им. Святителя Луки», 91045, кв. 50-летия Обороны Луганска, 1г, Луганск